مامان ! بابا! نمي خواهم انگليسي ياد بگيرم!


 

نويسنده:زهرا کهدوئي




 
اکثريت خانواده هايي که علاقه دارند فرزندانشان انگليسي ياد بگيرند اين وظيفه را به مؤسسات آموزشي و مدرسان زبان انگليسي محول مي کنند. مزيت اين روش، آرامش خاطر خانواده براي محيط مطمئن يادگيري است. اين خانواده ها ديگر ترس و نگراني از آموزش غلط تلفظ ها يا ساختار جملات، که ممکن است در منزل اتفاق بيفتد ندارند.
اما گاهي اوقات با تمام علاقه اي که خانواده ها به يادگيري زبان انگليسي توسط فرزندشان دارند، او هيچ تمايلي به اين کار ندارد و حتي به صورت کاملاً مستقيم به اين کار ابراز بي علاقگي مي کند. شما به اهميت و گسترش روزافزون زبان انگليسي آگاه هستيد و نياز آن را در زندگي خود کلملاً احساس مي کنيد، اما فرزند شما هنوز وارد اين دنياي پيچيده نشده است و توانايي تفسير اين امر را ندارد که امروزه براي دستيابي به منبع عظيم اطلاعات شما نيازمند زبان انگليسي هستيد. گاهي اوقات خاطره يک کلاس خسته کننده، يک مدرس سخت گير يا تکاليف و درس هاي سنگين، او را از اين درس دلسرد و مأيوس کرده است.

اولين قدمي که شما بايد برداريد اين است که ميزان بي علاقگي و يا عدم علاقه او را بسنجيد. آيا تا حدي يادگيري اين زبان را دوست ندارد يا به کلي از اين زبان متنفر است؟ آيا زبان را دوست دارد اما تکاليف آن را دوست ندارد؟
اگر به دليل تراکم دروس مدرسه براي رفتن به کلاس زبان انگليسي بي تمايل و هميشه در کلاس درس خسته است و از تکاليف شکايت مي کند سعي کنيد براي او کلاس هايي را انتخاب کنيد که کمترين زمان را در هفته دارند؛ مثلاً يک يا دو روز در هفته يا کلاس هايي را انتخاب کنيد که ميزان تکاليف درسي آنها به خاطر سيستم آموزشي مرکز کم است به اين صورت که کل آموزش در کلاس درس انجام مي شود.
اگر کمي بي تمايل يا کاملاً بي تمايل است ابتدا با او صحبت کرده و دليلش را از او جويا شويد. گاهي اوقات کودکان در ذهن خود مسايلي را مي پرورانند که ما حتي به آنها فکر هم نمي کنيم. با او حرف بزنيد و از او کاملاً دوستانه بخواهيد دلايل خود را براي شما بازگو کند، سپس از او بخواهيد به دلايلش فکر کند و خودش براي شما بيان کند که آيا به نظر او دلايلش منطقي است يا خير. براي اين کار او را همراهي کنيد. از طريق سوالات کوتاه ذهن او را به تصميم گيري راجع به درست ها و نادرست ها تحريک کنيد. کودکان اين نسل ذهني بازتر و قوي تر دارند. آنها فکر مي کنند و تحليل مي کنند .آنها را دست کم نگيريد. به خاطر کودک بودنش سعي نکنيد از مسأله به سادگي بگذريد. اگر دليل منطقي براي بي علاقگي به زبان انگليسي يا نرفتن به کلاس يادگيري زبان انگليسي دارد، حرف او را بپذيريد و در اين حالت اگر راهي براي برطرف کردن مشکلش وجود دارد آن را برطرف کنيد. اگر نه، به خواسته خودش براي مدتي از رفتن او به کلاس يادگيري زبان انگليسي صرفه نظر کنيد. اما اگر دليلش منطقي نيست و بهانه تراشي مي کند سعي کنيد او را قانع کنيد و براي تشويق او به اين کلاس برايش جايزه در نظر بگيريد. يا با مدرس او صحبت کنيد تا با توجه بيشتر به او در کلاس، او را به يادگيري تشويق کند.

گاهي اوقات کودکان با ترس و استرس شديد آماده رفتن به کلاس مي شوند، خوب ياد نمي گيرند، سرکلاس بي حوصله اند و نسبت به درس کاملاً بي علاقه هستند. هميشه يادگيري زبان انگليسي براي کودکان شما يک تفريح نيست. گاهي اين مسئله برايشان تبديل به يک کابوس مي شود. يکي از دلايل آن رفتارهاي سخت گيرانه و افراطي والدين و مدرسان نسبت به امر آموزش است. در سنين اوليه يادگيري زبان انگليسي که از کودکي آغاز مي شود بهتر است کودکان به اين کلاس ها به صورت يک تفريح نگاه کنند تا سخت گيري هاي اوليه باعث ترس و نگراني و دلسردي آنها از اين موضوع نشود. رفتارهاي سخت و انعطاف ناپذير والدين تنها ترس و نگراني را در آنها افزايش مي دهد و زبان انگليسي را در ذهن آنها تبديل به هيولايي سخت و شکست ناپذير مي کند که آنها را از محبت والدينشان دور مي سازد.

گاهي بهتر است براي خاموشي آتش دلهره و نفرت از زبان انگليسي در کودکان مدتي آنها را از اين کلاس ها دور نگه داريد تا زماني که با افزايش سن و گاهي حسادت نسبت به همسالاني که از کلاس هاي زبان خود و توانايي هايشان صحبت مي کنند خودشان براي شرکت در اين کلاس ها ابراز تمايل نمايند. گاهي اوقات سن کم فرزند شما به او اين اجازه را نمي دهد که به اين کلاس ها به صورت يک توانايي و تفريح نگاه کند و کلاس هاي يادگيري زبان انگليسي براي او يک فعاليت غير قابل تحمل است که اجازه بازي و تفريح را به او نمي دهد.

اجازه بدهيد گذر زمان مشکل او را حل کند و با اجبار او براي شرکت در کلاس ها، او را براي همه عمر از اين زبان جهاني بيزار نکنيد. فراموش نکنيد انگليسي يک تکليف نيست، يک توانايي است.
منبع:نشريه کودک،شماره 62.